Historiaa

YouTube-videon näyttäminen ei onnistunut. Tarkista markkinointievästeiden hyväksyminen ja selaimen yksityisyysasetukset.

Snöggur on järjestänyt alusta alkaen mitä erilaisimpia tapahtumia.

Pitkiä vaelluksia, kesäkisoja, talvikisoja esim. pellolle auratuilla radoilla, matkoja kansainvälisiin islanninhevoskisoihin, koti- ja ulkomaisten huippupettajien valmennuksia.

Ennen kuin alueelle tuli pysyviä askellajiratoja, järjestimme useamman kerran WR-kisat esim. Pirkkahallin parkkipaikalla. Radan rakentaminen oli todella kova työ yhtä päivää varten, mutta sisukas Snöggur-väki selviää kyllä haasteesta kuin haasteesta!

Teivon Töltit, Snöggur 30-vuotta

Pirkanmaan islanninhevoskerho Snöggur juhli 30-vuotispäiviään Teivossa lauantaina 30.8.2014.

Koko perheen tapahtumassa tehtiin islanninhevosia tutuksi ja Tähti Tölttissä testattiin, kuinka rokkitähti, näyttelijänaiset, painija, mäkikotka ja raviohjastaja pärjäsivät islanninhevosen selässä. Töltin kyydissä pysyi siis hyvin Marko Asel, Sanni Haahdenmaa, Juho Ihamuotila, Matthau Mikojan ja Toni Nieminen.

Näytöskilpailuna oli islantilainen vauhdikas, Gaedingakeppni -askellajikilpailu ja Islanninhevosten passiluokkien aluekilpailut.

Tapahtumassa oli myös talutusratsastusta, keppareiden jalostusnäyttely, hevostarvikkeiden kirppis.

Vuosi 2004 oli juhlavuosi, täydet 20 kasassa

Taru "Taape" Viertola muistelee:

Tampereen alueen paikalliskerho perustettiin 11.8.1984 ja sen ensimmäinen kokous oli Turtosilla Koivistonkylässä. Ensimmäisessä kokouksessa olivat läsnä Johanna Kantoniemi (jota edelleen silloin tällöin näkee kilpailuissa), Päivi Katila (joka nykyisin pyörittää ratsastuskoulua Eräjärvellä), Laura Pihkala (siis nykyinen Pihkala-Posti, tuskin enempiä esittelyjä kaipaa), Tua Sormo ja Karoliina Yli-Kerttula, sekä kokoon kutsuja Taru Turtonen (nykyinen Viertola alias Taape). Mainittakoon että jäsenten keski-ikä oli tuolloin noin 14 vuotta.

Paikalliskerhon nimeksi valitiin Snöggur joka tarkoittaa matkaa voittavaa käyntiä. Nimi onkin ollut osuva valinta, sillä reippaasti mutta käynnin tempolla on Snöggur kasvanut nykyisiin mittoihinsa. Snöggurin tulevasta logosta piti järjestää Villingurilaisille kilpailu, mutta sitä tuskin koskaan järjestettiin ja logoksi tulikin silloisen luokkatoverini Taru Astikaisen piirtämä tölttäävä islanninhevonen.

Snöggurin tarkoituksena oli, ja on muuten edelleen, lisätä yhteistoimintaa islanninhevosista kiinnostuneiden kesken. Kerho pyrkii järjestämään kursseja, kilpailuja, islanninhevosnäytöksiä ja muuta mukavaa jäsenistölleen. Alun perin tarkoituksena oli, että kerho olisi jäsenmaksusta vapaa ja rahoittaisikin toimintansa muilla keinoin. Vanhoissa pöytäkirjoissa erikseen mainitaan, että lain hyväksymin keinoin. Mitähän ollut tytöillä mielessä. Ensimmäinen varainhankinta oli talutusratsastuksen järjestäminen erään leipomon pihassa ja palkkio tuosta, oli silloista rahaa huikea 1000 mk. Ja allekirjoittanut muistaa miten laskiaispullia sai syödä leipomossa rajattomasti. Pöytäkirjasta vuodelta 1984 otteita: Hubertus ratsastus Eräjärvellä 2.12., ketunhäntänä Laura Pihkala ja Svala fra Kirkjulaek, nuotiomakkarat hankkii Taru Turtonen ja sinapit tekee (hankkii) Liisa Koskinen, virvoitusjuomat hankkii Karoliina Yli-Kerttula, mastereina Johanna Kantoniemi ja Lukkast, kahvitarjoilu yleisölle; kahvinkeitossa rouva Katilaa auttaa Mervi Turtonen, toimitsijoina ovat Timo Turtonen, Turkko Sormo ja Urpo Yli-Kerttula.

Snöggurin jäsenistön suuria voiman ponnistuksia ovat olleet mm. SM-85 kilpailujen järjestäminen ja osallistuminen Suomi-Islanti viikkoon 1990. Tuohon aikaan hevoset vielä pääsivät nurmikko kentille ja kilpailut pidettiinkin Pyynikin pallokentällä. Kuuluttajana toimi nykyinen piispa Juha Pihkala, tuomarit tulivat Ruotsista ja Tiia Seppälä debytoi uudella jalostus orilla Skuggi fra Bjarnasstödumilla. Allekirjoittanut muistaa miten sydän pamppaili, kun poliisiauto ajoi kentälle. Mitä oltiin unohdettu? Nyt jo edesmennyt, tätini, vain saapui kanttiinin töihin, silloisten työkavereidensa saattelemana.

Tampereen kaupungilla järjestetyn Islanti viikon yhteydessä oli paraati ja näytöskilpailut islanninhevosratsastuksesta. Paraatissa kulki Tampereen keskustan halki, pääkatua pitkin 50 islanninhevosta ja kaksi ratsastavaa poliisia. Islannin silloinen presidentti Vigdis Finnbogadottir kunnioitti tapahtumaa läsnäolollaan.