Hallituksen jäsenet 2023

Snöggurin vuoden 2023 hallitus on sitoutunut tekemään töitä yhdistyksen eteen ja pistämään peliin myös omia erityisosaamisiaan.

Puheenjohtaja: Anniina Trygg

Ensimmäinen kosketus islanninhevosiin tuli 2013 Drive-in tunnilla Tiuran tallilla Ylöjärven Kurussa. Lapsuudessa/nuoruudessa harrastanut useita vuosia muuten ratsastusta ja tallilla käyntiä.

Oma hevonen oli unelma, jota ei uskaltanut edes unelmoida. Pimeässä taskulampun valossa hän löysi mustan islanninhevosorin, joka katsoi ison tukan alta lempeällä katseella ja paluuta ei ollut. Anniinalla ja Bjalfilla (nykyään ruuna) on kokemusta monenlaisista harrastamisesta, hänen kanssa oppinut nauttimaan maastoilusta ja tykkäävät haastaa itseään pikku kisoissa askellajiratsastuksessa, kuin estekisoissa.

Snögguri on Anniinan eka islanninhevosseura, johon tutustui suklaiden kautta. Mukaan hallitustyöhön Anniina lähti, koska tykkää ihmisistä islanninhevosten ympärillä!

Varapuheenjohtaja: Miia Kinnari

Sihteeri: Hannele Katajamäki

Olen ylöjärveläinen issikkaharrastaja. Snöggur on ollut minulle ensimmäinen islanninhevosyhdistys, jossa olen aikoinaan takimmaisen takarivin rivijäsenenä yhdistystoimintani aloittanut. Issikkaharrastukseni alkoi Tuulensillan tallilta tuntiratsastajana ja aktiivisena kurssien kävijänä. Sittemmin jäsenyyksiä ja luottamustehtäviä on kertynyt myös muista islanninhevosyhdistyksistä.

Harrastukseni painopiste on nyttemmin siirtynyt ratsastuksesta pääasiassa yhdistystoimintaan ja toimihenkilötehtäviin. Kilpailuissa olen viime vuosina toiminut enimmäkseen tulospalvelussa. Sporttikisojen lisäksi fanitan myös maastotaitokisoja.

Kaikkien heppatyttöjen haave omasta hevosesta on lähimmillään toteutunut parin vuoden ylläpidosta ja myyntihevosten koeratsastuksista Islannissa. Issikkaharrastusurani kohokohtia ovatkin olleet ratsastusvaellusmatkat Islantiin ja Italian Toscanaan. Muuten olen säilynyt huolettomana hevosettomana harrastajana!

Kuva: Piia Ketvell

Jäsensihteeri: Petti Falck

Vuosien hevostelutauon jälkeen ensikosketus issikoihin tapahtui Tiurantallilla syksyllä 2013. Reilu vuosi myöhemmin Petti ihastui vahingossa ratsitunnilla erityisherkkyydessään haastavaan issikkaan… ja sai sen pari päivää myöhemmin joululahjaksi mieheltään.

Petti ei ole kilpailuhenkinen, mutta on muutaman kerran houkuteltu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Figures Tests (ent. Tölt in Harmony) –luokka ja SIHYn E-ohjelma ovat kiinnostavia kisavaihtoehtoja. Maastakäsittely ja `hevosen puhuminen´ ovat lähellä sydäntä. Samoin islantilaisten villapaitojen kutominen.

Snöggur on ensimmäinen issikkakerho, johon Petti innostui aikoinaan liittymään.
Kuva: Heidi Vettenranta

Rahastonhoitaja: Anu Hietikko

Sulo johdatti Anun issikoiden maailmaan vuonna 2015. "Mä ostin Sulon vanhempieni perintörahoilla kostoksi kun eivät ostaneet mulle hevosta kun olin lapsi." -nauraa Anu.

Sulo oli ongelmahevonen ja Anu kokematon hevosen omistaja, joten alussa ongelmia riitti. Sulo arvosti lähinnä ruokaa ja kokeneita ratsastajia, kun taas Anu opetteli ratsastuksen alkeita ja oli kova jännittämään. Onneksi Anulla on yhtä kova pää kuin Sulolla eikä hän luovuttanut. Niinhän se on että ne vaikeimmat opettavat eniten.

Anun tavoitteet ovat pitkälti "henkisiä"  eli Sulon tunnetilan huomiointi ja sen kääntäminen positiiviseksi energiaksi. Toki tölttiä hiotaan, sillä kun zen on tarpeeksi vahva lähdetään sitä kokeilemaan kisaolosuhteissa.

Snöggur on ensimmäinen issikkakerho jossa Anu on mukana.

Varajäsen: Laura Pihkala-Posti

Laura on yksi maailman kokeneimmista edelleen aktiivisista FEIF-tuomareista. Meneillään 30. tuomarointivuosi. Laura on arvostellut kilpailuja lähes kaikissa FEIF-jäsenmaissa. Hän on myös FEIF-ohjaaja, TIH-ohjaaja ja -tuomari ja pienen mittakaavan kasvattaja. Laura kouluttaa tuomareita ja hevosia, ohjaa ja valmentaa ratsukoitakin, kun sopiva väli löytyy. Oma kilparatsastusura ollut tauolla viimeiset 20 vuotta, mutta osallistui mm. Suomen ensimmäisiin PM-kisoihin 1986.

Laura on vaikuttanut SIHYn johtokunnassa ja valiokunnissa sekä tuomariryhmässä 1990-luvun alusta asti. SIHYn jäsenlehden päätoimittajanakin meni 10 vuotta. Laura on kääntänyt ja toimittanut aikanaan ensimmäiset kirjat islanninhevosista suomeksi.

Laura on ollut SIHY-aktiivi vuodesta 1984 alkaen. Yhdessä muutaman muun innokkaan kanssa samana vuonna perustamansa Snöggurin toimintaan Laura osallistui hyvin aktiivisesti yhdistyksen 20 ensimmästä vuotta mm. sihteerinä (10 vuotta) ja puheenjohtajana. Vähemmän aktiivisen jakson jälkeen hän haluaa nyt taas panostaa ajallisesti oman kerhon toimintaan.

Kuvassa Laura osallistuu Snöggurin talvikisoihin Kaltsilassa kevättalvella 1991.
Kuva: Arja Maunuksela

Varajäsen: Leena Huhta

Olen kohta 50 vuotias issikkaponi äiti Ylöjärveltä. Aiemmin harrastanut isohevospuolella esteitä aina 120cm tasolle saakka. Issikoihin tutustuin tyttäreni myötä 9 vuotta sitten ja oma issikka hankittiin noin 8 vuotta sitten. Nyt perheessä on 2 issikkaa; tyttäreni kisaheppa Teitur, jolla hän kisaa kansallisella tasolla sekä tulevaisuuden toivo Eicca 3.5vuotta, joka on kopio meidän Teukasta. Aiemmin perheessä oli myös Dugur, SM palkinto vuodelta 2013 (astustusmaksu) joka syntyi tilausvarsana 2014. Dugur muutti "tätihepaksi" Lohjalle viime vuoden kesäkuussa, kun taas Eicca muutti meille SM 2021 jälkeen. Issikoiden kanssa puuhataan paljon päivittäin, sillä omat issikat asuvat itsehoitopaikalla talli Ihanelmassa tällä hetkellä. Poniäitys on tällä hetkellä todella aktiivista ja kevät /kesät kuluvatkin paljon kisoja kierrellessä, mutta tämä on aivan ihana elämäntapa ja odotankin innolla tulevaa kevättä ja kisoja. Joten minut tapaa melko varmasti ainakin isommissa kisatapahtumissa ensi kesänä :-)

Varajäsen:  Miia Reijomaa

Miia on harrastanut hevosia jo lähes 40 vuotta. Issikoihin Miia tutustui 2000-luvun alussa Tuulensillan tallilla. Harrastus jatkui kuitenkin isohevosten parissa aina vuoteen 2012 saakka, jolloin oli toinen Islannin vaellus takana. Siitä reissusta jäikin sitten kipinä päästä paremmin selvyyteen askellajiratsastuksesta.

Loppuvuodesta 2012 Miia tutustui vuokraissikka Tru’n, jonka kanssa Miia opetteli aivan uuden tavan harrastaa, kunnes kesällä 2016 Miia huomasi yllättäen olevansa issikkatamma Ulpa’n kimppaomistaja. Ulpa menehtyi äkillisesti syksyllä 2020 ja Miia löysi nopeasti itselleen uuden ystävän, ruuna Heimirin. Ulpa ja Heimir ovat molemmat olleet Tru’n laumakavereita, joten Tru’, se ”elämäni hevonen” on yhä osa Miian elämää.

Varajäsen: Heidi Vettenranta

Heidi on ikuinen ponityttö, joka lapsuutensa ja  nuoruutensa vietti isohevosten parissa.
Aikuisiällä löytyivät issikat, oman tyttären ratsastusharrastuksen kautta.  Siinä kohtaa kun IKUINEN PONITYTTÖ löytää ponin ja heidän elämänsä kohtaavat, niin eipä siihen elämään muuta enään oikein tahdo mahtuakakaan kuin heppastelu.
Työt ”vähän” haittaa harrastelua, mutta nekin pyritään järjestelemään niin, että tallielämään jää aikaa vähintäänkin riittävästi..

Heidi on fiilistekijä. Rennot metsäilyt, maastossa liikkuminen ja vain hengailu on se THE juttu. Vastapainoksi on kuitenkin kiva väliin valmentautua ja touhuta ihan tosissaankin, kuitenkin hymyssä suin, pilkettä silmäkulmassa.
Onni on ihmiset näiden ihanien islantilaisten ympärillä ja se yhdessä touhuaminen.

Varajäsen: Silja Frigård

Olen 36-vuotias islanninhevosharrastaja, ja olen viettänyt suurimman osan elämästäni hevosten parissa. Vaikka viime vuodet ovatkin kuluneet sivussa aktiivisemmasta toiminnasta kiireisen arjen vuoksi, hevoset ovat olleet koko ajan henkireikäni.

Olen aina löytänyt aikaa muodossa tai toisessa hevosteluun vaikka aktiivinen osallistuminen onkin ollut vähäisempää. Nyt kuitenkin kaipaan takaisin yhdistystoimintaan ja haluan jakaa osaamistani ja intoani muiden jäsenten kanssa.

Tulevaisuudessa odotan innolla yhdistyksen järjestämiä mukavia hevoslähtöisiä tapahtumia. Toivon saavani viettää enemmän aikaa issikoiden ympärillä, oppia uutta ja jakaa kokemuksia muiden hevosharrastajien kanssa. Uskon vahvasti, että yhdistys tarjoaa loistavan mahdollisuuden tavata samanhenkisiä ihmisiä ja nauttia yhteisestä harrastuksestamme.

Olen todella iloinen liittyessäni jälleen mukaan aktiiviseen toimintaan ja odotan innolla kaikkia niitä hienoja hetkiä, joita tulemme yhdessä islanninhevosten parissa viettämään. Nähdään pian tapahtumissamme!

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Kuva: Katariina Cozmei

Varajäsen:  Marika Ketola

Aloitin islanninhevosilla ratsastuksen vuonna 1993 Taapen tallilla. Snögguriin liityin myöskin ysärillä, tarkka vuosi ei tosin ole muistissa.

Ensimmäisen oman hevosen ostin vuonna 2007, tällä hetkellä omia issikoita on kolme, joista kaksi omia kasvatteja. Heppailussa itselleni tärkeintä on ystävyys hevosen kanssa ja omien nuorten hevosten rakentaminen mieleisikseni ratsuiksi kiehtoo.

Kuva: Antti-Jussi Mattila

Varajäsen: Jasmin Niittylä

Olen 23-vuotias Nokialainen harrasteratsastelija. Taustasta sen verran, että ns. iso hevospuolella viettänyt elämästä n. 15 vuotta sekä tämän ohessa olen tutustunut islanninhevosiin. Hevosten kanssa harrastelu jäi hetkellisesti kolarin puitteissa sattuneen käsivamman johdosta sivummalle muutamaksi vuodeksi ja olen nyt palaillut islanninhevosten pariin vuosien jälkeen. Hallituksen varajäsenenä kykenen mahdollisuuksien mukaan olemaan lisäapuna mutten halua vastuutehtäviä tämän hetkisessä elämän tilanteessani.