Hallituksen jäsenet 2022

Snöggurin vuoden 2020 hallitus on sitoutunut tekemään töitä yhdistyksen eteen ja pistämään peliin myös omia erityisosaamisiaan.

Puheenjohtaja: Laura Pihkala-Posti

Laura on yksi maailman kokeneimmista edelleen aktiivisista FEIF-tuomareista. Meneillään 30. tuomarointivuosi. Laura on arvostellut kilpailuja lähes kaikissa FEIF-jäsenmaissa. Hän on myös FEIF-ohjaaja, TIH-ohjaaja ja -tuomari ja pienen mittakaavan kasvattaja. Laura kouluttaa tuomareita ja hevosia, ohjaa ja valmentaa ratsukoitakin, kun sopiva väli löytyy. Oma kilparatsastusura ollut tauolla viimeiset 20 vuotta, mutta osallistui mm. Suomen ensimmäisiin PM-kisoihin 1986.

Laura on vaikuttanut SIHYn johtokunnassa ja valiokunnissa sekä tuomariryhmässä 1990-luvun alusta asti. SIHYn jäsenlehden päätoimittajanakin meni 10 vuotta. Laura on kääntänyt ja toimittanut aikanaan ensimmäiset kirjat islanninhevosista suomeksi.

Laura on ollut SIHY-aktiivi vuodesta 1984 alkaen. Yhdessä muutaman muun innokkaan kanssa samana vuonna perustamansa Snöggurin toimintaan Laura osallistui hyvin aktiivisesti yhdistyksen 20 ensimmästä vuotta mm. sihteerinä (10 vuotta) ja puheenjohtajana. Vähemmän aktiivisen jakson jälkeen hän haluaa nyt taas panostaa ajallisesti oman kerhon toimintaan.

Kuvassa Laura osallistuu Snöggurin talvikisoihin Kaltsilassa kevättalvella 1991.
Kuva: Arja Maunuksela

Rahastonhoitaja: Heidi Jauni

Pitkän ratsastustauon jälkeen Heidin hevoskipinä syttyi uudelleen aikuisiällä. Ensikosketus issikoihin tapahtui vähän vahingossa, tytärtä kuskatessa ratsastamaan. Ystävä, jolla oli issikka, kysäisi haluatko kokeilla, miltä töltti tuntuu. Viksu-papparaisen selkään Heidi sitten kapusi,  ja homma oli sillä selvä. Islanninhevonen vei sydämen täysin saman tien.

Oma hevonen ei suinkaan ollut heti edes haaveissa, mutta joskus asiat menevät juuri niin kuin niiden kuuluu mennä ja nyt Heidillä on ollut oma Bjartur-ruuna pari vuotta. Bjarturin kanssa Heidi maastoilee, treenailee kaikenlaisia juttuja, käy välillä kursseilla ja valmentautumassa.

Heidiä kiinnostavat erityisesti yhteistyö hevosen kanssa ja hevosen oppiminen. Snöggurin toiminnasta välittyi positiivinen ja aktiivinen meininki ja seuran toiminnassa on mukana huipputyyppejä, joten Heidi oli  helppo houkutella mukaan hallitukseen.

Sihteeri: Tiina Harrinkari

Hevoset veivät Tiinan jo monta vuosikymmentä sitten kakarana, ja vaikuttivat myös aikanaan opintohin. Ensikosketus issikoihin tapahtui parisenkymmentä vuotta sitten, ja nyt kotona on oma Mahnalan Kuningatar Sveina lampaitten hallitsijattarena. Onneksi ei ole vielä tarvinnut päättää, mitä ryhtyy isona tekemään, maanviljelijä-isäntä, koirat ja jälkikasvu ovat pitäneet huolen siitä, ettei ole tekemisen puutetta.

Kuvan neuleen langat on omista lampaista.

Varapuheenjohtaja/Jäsensihteeri: Petti Falck

Vuosien hevostelutauon jälkeen ensikosketus issikoihin tapahtui Tiurantallilla syksyllä 2013. Reilu vuosi myöhemmin Petti ihastui vahingossa ratsitunnilla erityisherkkyydessään haastavaan issikkaan… ja sai sen pari päivää myöhemmin joululahjaksi mieheltään.

Petti ei ole kilpailuhenkinen, mutta on muutaman kerran houkuteltu mukavuusalueensa ulkopuolelle. Figures Tests (ent. Tölt in Harmony) –luokka ja SIHYn E-ohjelma ovat kiinnostavia kisavaihtoehtoja. Maastakäsittely ja `hevosen puhuminen´ ovat lähellä sydäntä. Samoin islantilaisten villapaitojen kutominen.

Snöggur on ensimmäinen issikkakerho, johon Petti innostui aikoinaan liittymään.
Kuva: Heidi Vettenranta

Jäsen: Anu Hietikko

Sulo johdatti Anun issikoiden maailmaan vuonna 2015. "Mä ostin Sulon vanhempieni perintörahoilla kostoksi kun eivät ostaneet mulle hevosta kun olin lapsi." -nauraa Anu.

Sulo oli ongelmahevonen ja Anu kokematon hevosen omistaja, joten alussa ongelmia riitti. Sulo arvosti lähinnä ruokaa ja kokeneita ratsastajia, kun taas Anu opetteli ratsastuksen alkeita ja oli kova jännittämään. Onneksi Anulla on yhtä kova pää kuin Sulolla eikä hän luovuttanut. Niinhän se on että ne vaikeimmat opettavat eniten.

Anun tavoitteet ovat pitkälti "henkisiä"  eli Sulon tunnetilan huomiointi ja sen kääntäminen positiiviseksi energiaksi. Toki tölttiä hiotaan, sillä kun zen on tarpeeksi vahva lähdetään sitä kokeilemaan kisaolosuhteissa.

Snöggur on ensimmäinen issikkakerho jossa Anu on mukana.

Jäsen: Leena Huhta

Olen kohta 50 vuotias issikkaponi äiti Ylöjärveltä. Aiemmin harrastanut isohevospuolella esteitä aina 120cm tasolle saakka. Issikoihin tutustuin tyttäreni myötä 9 vuotta sitten ja oma issikka hankittiin noin 8 vuotta sitten. Nyt perheessä on 2 issikkaa; tyttäreni kisaheppa Teitur, jolla hän kisaa kansallisella tasolla sekä tulevaisuuden toivo Eicca 3.5vuotta, joka on kopio meidän Teukasta. Aiemmin perheessä oli myös Dugur, SM palkinto vuodelta 2013 (astustusmaksu) joka syntyi tilausvarsana 2014. Dugur muutti "tätihepaksi" Lohjalle viime vuoden kesäkuussa, kun taas Eicca muutti meille SM 2021 jälkeen. Issikoiden kanssa puuhataan paljon päivittäin, sillä omat issikat asuvat itsehoitopaikalla talli Ihanelmassa tällä hetkellä. Poniäitys on tällä hetkellä todella aktiivista ja kevät /kesät kuluvatkin paljon kisoja kierrellessä, mutta tämä on aivan ihana elämäntapa ja odotankin innolla tulevaa kevättä ja kisoja. Joten minut tapaa melko varmasti ainakin isommissa kisatapahtumissa ensi kesänä :-)

Jäsen: Mari Jarkko

Marille muotoutui islanninhevosen muotoinen sydän vasta täti-ikäisenä. Heppatyttönuoruus vietettiin Kaupin tallilla kolmekäyntihevosten kanssa. Islantilaisia tuli kokeiltua aikuisiässä satunnaisesti ratsastellen, kunnes noin 13 vuotta sitten tapahtui lopullinen koukuttuminen.

⁠⁠⁠⁠⁠⁠⁠
Runsaan 10 vuoden aikana omia hevosia on ollut jo useampi ja  pienimuotoinen yritystoimintakin on kotipihassa koettu. Tällä hetkellä nautin elämästä Dynjandin kanssa, joka asuu Ihanelmassa Ylisellä. Samassa paikassa ovat ylläpidossa myös vanhusissikkani Tirri ja Hrópa.

7 taukovuoden jälkeen koitti paluu Snöggurin hallitustoimintaan. Tavoitteena on järjestää hyvässä ja aikaansaavassa porukassa kaikkea kivaa ja hyödyllistä jäsenistölle

Varajäsen:  Elsi Kallioinen

Elsi aloitti ratsastuksen 11-vuotiaana Niinisalon ratsastajissa. Hoitoheppana nuorena oli mm. 3-vuotias ori. Elsi aloitti uudelleen aktiivisesti ratsastuksen vuonna 2014 kokeilemalla issikoita Tuulensillassa ja jäi heti koukkuun.

Oma hevonen Kráka, joka tuotiin Islannista, on ollut Elsillä reilut pari vuotta. Krákaan Elsi ihastui heti ensiratsastuksella. Elsi valmentautuu aktiivisesti ja aloitti viime vuonna kisailemaan. Elsi tulee kisaamaan tänä vuonna "semitavoitteellisesti" ja tavoitteita on asetettu lähinnä syksylle.

Elsi on ollut Snöggurin jäsenenä vuodesta 2018, mutta on jo nyt tutustunut huippuihin tyyppeihin

Varajäsen: Mai Korte-Suonpää

Varajäsen:  Miia Reijomaa

Miia on harrastanut hevosia jo lähes 40 vuotta. Issikoihin Miia tutustui 2000-luvun alussa Tuulensillan tallilla. Harrastus jatkui kuitenkin isohevosten parissa aina vuoteen 2012 saakka, jolloin oli toinen Islannin vaellus takana. Siitä reissusta jäikin sitten kipinä päästä paremmin selvyyteen askellajiratsastuksesta.

Loppuvuodesta 2012 Miia tutustui vuokraissikka Tru’n, jonka kanssa Miia opetteli aivan uuden tavan harrastaa, kunnes kesällä 2016 Miia huomasi yllättäen olevansa issikkatamma Ulpa’n kimppaomistaja. Ulpa menehtyi äkillisesti syksyllä 2020 ja Miia löysi nopeasti itselleen uuden ystävän, ruuna Heimirin. Ulpa ja Heimir ovat molemmat olleet Tru’n laumakavereita, joten Tru’, se ”elämäni hevonen” on yhä osa Miian elämää.

Varajäsen: Heidi Vettenranta

Heidi on ikuinen ponityttö, joka lapsuutensa ja  nuoruutensa vietti isohevosten parissa.
Aikuisiällä löytyivät issikat, oman tyttären ratsastusharrastuksen kautta.  Siinä kohtaa kun IKUINEN PONITYTTÖ löytää ponin ja heidän elämänsä kohtaavat, niin eipä siihen elämään muuta enään oikein tahdo mahtuakakaan kuin heppastelu.
Työt ”vähän” haittaa harrastelua, mutta nekin pyritään järjestelemään niin, että tallielämään jää aikaa vähintäänkin riittävästi..

Tällä hetkellä omaa islantilaista ei ole, mutta uusi tärkeä ystävä löytyy ja hänen kanssaan yhteisiä uusia tapoja opetellaan.

Heidi on fiilistekijä. Rennot metsäilyt, maastossa liikkuminen ja vain hengailu on se THE juttu. Vastapainoksi on kuitenkin kiva väliin valmentautua ja touhuta ihan tosissaankin, kuitenkin hymyssä suin, pilkettä silmäkulmassa.
Onni on ihmiset näiden ihanien islantilaisten ympärillä ja se yhdessä touhuaminen.

Varajäsen: Elviira Viljanen

Satakunnan flikka Elviira aloitti ratsastusharrastuksen 8-vuotiaana Raumalla aluksi isohevospuolella. Yläasteella luokkakaveri houkutteli issikoiden pariin Islanninhevostalli Baldurille ja sille tielle Elviira on jäänyt. Elviira innostui jo nuorena kisailemaan ja valmentautumaan, jolloin myös Pirkanmaan issikkatallit tulivat siinä samalla tutuiksi. Nuorena oli ikimuistoista voittaa Snöggur Cup omassa ikäluokassaan.

Kuusi vuotta sitten Elviira muutti opiskelujen perässä Tampereelle. Ratsastusharrastus oli tuolloin pienellä tauolla, mutta aika kävi lopulta pitkäksi ja Elviira päätti aloittaa uudelleen rakkaan harrastuksensa. Ratsastustunnilla hän pääsi tutustumaan ihanaan rautiaaseen 6-vuotiaaseen Bergdis-tammaan ja eipä aikaakaan, kun oltiinkin jo puolivahingossa ostotarkastuksessa ja omistajan paperit kourassa. Äidille kerrottiin vasta, kun oli jo liian myöhäistä perua.

Elviira on valmentautunut enemmän ja vähemmän ahkerasti Beean kanssa ja myös kisaillut pienimuotoisesti. Tällä hetkellä Elviira vielä toipuu vuoden takaisesta tapaturmasta, mutta ehkäpä tämä ratsukko tullaan vielä tulevaisuudessa näkemään myös kisaradoilla.

Kuva: Janina Karenius